Traversée de Dôme de Miage – de mooiste overschrijding van de Alpen

Reacties uitgeschakeld voor Traversée de Dôme de Miage – de mooiste overschrijding van de Alpen

Al vele jaren heb ik de traverse van de Dôme de Miage in het Mont Blanc gebied op mijn lijstje staan. Afgelopen maandag 6 september heb ik samen met mijn vriend Kees Hagen deze overschrijding gemaakt. Het was een fenomenale toer.

Dôme de Miage gefotografeerd vanaf de Mont Joly

We zijn om 4.30 uur opgestaan en om 5.15 uur vertrokken uit de refuge des Conscrits (2602 meter). In het donker was het soms even lastig de route naar de glacier de Tré-la-Tête vast te houden. Toen het licht werd kwamen we op de gletsjer. Hier gaat de route dan naar de col des Dômes (3564 meter), als het ware eerst onder de Dôme langs.

Kees arriveert op de top van de Dôme

Vanaf de col gaat het vervolgens nog een kleine 100 meter omhoog en dan sta je voor de messcherpe topgraat van de Dôme. Zo laat in het seizoen is het spoor super smal en scherp verzekerde de huttenwaard ons, en dat klopt helemaal. Uiterst geconcentreerd maken we de adembenemende overschrijding. Halverwege gaat één van Kees zijn stijgijzers los…
Het uitzicht op de top (3673 meter) is fascinerend, alhoewel de Mont Blanc zelf in donkere wolken is versluierd. ‘Le beau temps‘ van de afgelopen week loopt op zijn einde. Via een hele steile sneeuwwand dalen we af naar col de la Bérangère (3348 meter).

Voor de messcherpe graat van de Dôme de Miage

Om naar de Aiguille de la Bérangère (3425 meter) te klimmen moeten we vanaf de col al heel snel de rotsen in, omdat de wand hier helemaal verijsd is. Geen probleem overigens, het is eenvoudig klim- en klauterwerk.
Op de top van de Bérangère schijnt de zon en we nemen een lange rust. Kees heeft gemengde noten meegenomen, die we heerlijk oppeuzelen. We blijven vannacht in de refuge des Conscrits slapen, want het is vanaf daar naar Les Contamines-Montjoie zeker nog 3½ uur dalen. Geen makkelijke route naar de hut overigens: over de puinbakken van de uitloop van de glacier de Tré-la-Tête en langs steile ladders omhoog.

De steile afdaling vanaf de Dôme de Miage

Kees op de top van de Petit Aiguille Vert

De dagen hiervoor hadden we prachtig weer met dito beklimmingen. We begonnen als opwarmertje met de Aiguille d’Index, het bekende topje waar je bijna met de Flégère kabelbaan naar toe kunt. Lekker rotsklimmen over een luchtige route.

De top van de Aiguille d’Index met op de achtergrond de Aiguille Vert

We deden ook de Petit Aiguille Vert. Er was niet veel sneeuw meer en de bergschrund voor de rotsen was verijsd en heikel. Maar verder een leuke mixte route. De volgende dag gingen we naar de refuge Albert premier, voor een beklimming van de Tête Blanche over de glacier du Tour.

Petit Aiguille Vert helemaal aper

Na een week heel mooi weer, was het opeens helemaal over. Door onze verdere plannen, de Tacul en de Mont Blanc zelf, konden we voor dit jaar een dikke streep zetten.

Refuge des Conscrits

P.M. In de Hoogtelijn van april 2012 wordt de Traversée de Dôme de Miage door de lezers uitgeroepen tot mooiste toer in de Alpen! Ik wist het…