De Oostelijke Alpen – Berchtesgaden, Dachstein en Lienzer Dolomieten

Reacties uitgeschakeld voor De Oostelijke Alpen – Berchtesgaden, Dachstein en Lienzer Dolomieten

We maken een rondje door de Oostelijke Alpen. Eerst naar Berchtesgaden, dan naar de Dachstein en via de Glocknerstrasse naar de Lienzer Dolomieten. Logboek Oostelijke Alpen – zomer 2014.

Afien & Maarten op de top van de Schartenspitze

Berchtesgaden
In het meest zuidoostelijke puntje van het Duitse Beieren ligt het Berchtesgadener Land. Kenmerken: een panoramisch landschap, de Königssee met kristalhelder water omringd door hoge bergen. De Watzmann, de op één na hoogste top van Duitsland (2713m), torent hoog boven het meer uit. Een overschrijding van deze berg vraagt 12½ uur. En het Watzmannhaus ligt op 3½ uur, dus blijft over een dagtoer van 9 uur. Deze zetten we voorlopig op het ‘to do’-lijstje.

De Königssee met de Watzmann

Adelaarsnest
Ooit had Hitler in de bergen van Berchtesgaden een zomerhuis/boerderij de Berghof. Ook andere nazi’s verbleven veel in deze streek. Alles is door de Geallieerden in 1945 vernietigd, behalve het Kehlsteinhaus meer bekend als het Adelaarsnest. Dit is indertijd als theehuis gebouwd op de top van de Kehlstein en geeft een fenomenaal uitzicht op de Königssee en de Watzmann. Ontworpen en gebouwd door Martin Bormann als cadeau van de NSDAP voor de vijftigste verjaardag van der Führer.

De Schartenspitze vanaf de camping, het verste puntje

Schartenspitze
Wij doen in Berchtesgaden verschillende tochten: de mooiste is de beklimming van de Schartenspitze (2153m). Vanaf onze camping is deze markante spits goed te zien. Aan het begin van de middag vertrekken we vanaf de parkeerplaats bij Ramsau. We lopen naar de Blaueishütte (1680m). Er ligt nog een minigletsjer (‘blaueis’) boven de hut, de meest noordelijke gletsjer van de Alpen. De omgeving van de hut is een hot spot voor rotsklimmers. Volgende dag bijtijds op en vanuit de hut de spitze beklommen. Pittige tocht, met een drietal lichte klettersteigpassages (overigens bleven de sets in de rugzak) en hier en daar even klauteren. De rotswanden van de nabij gelegen Hochkalter zijn imponerend. Via de hut en de Schärtenalm afgedaald naar de parkeerplaats c.q. camping.

Het Dachsteinmassief in de laatste avondzon

Dachstein
Na een bezoek aan Salzburg gaan we aan de voet van het machtige Dachsteinmassief kamperen. Op de Hohe Dachstein ligt een forse gletsjer. Je kunt hier toeren maken in het Dachsteingebied of zuidelijk van Schladming in de Niedere Tauern. Dit is een uitgestrekt en rustig berggebied met mooie vergezichten op steil oprijzende kalkbergen en mooie groene valleien.

Afien langs de makkelijke afdaling van de Steirische Kalkspitze

Steirische Kalkspitze
Vanuit Pichl rijden we het hele Ursprungdal uit (oef, wat een weg) naar de gelijknamige Alm (1610m) aan de voet van de Steirische Kalkspitze (2459m). Dit minidorpje wordt ook wel Heidi-dorf genoemd, omdat er in de 80er jaren een film is opgenomen. Na wat puzzelen op de kaart in combinatie met het werkelijke uitzicht, besluiten we een omronding en beklimming te doen van de Steirische Kalkspitze. We lopen in een goed uur naar de Brotrinnl (2088m).
Dan begint een route precies op de grens van het Salzburgerland en Steiermarken. Dat valt nog niet mee. Vroeger was ik altijd bang dat ik zou vallen, maar de laatste jaren ben ik meer bang dat de rotspunt waarop ik sta uit de berg schiet en ik naar beneden roetsj. Oef, luchtige passages. Eenmaal richting de top wordt het weer – wat de Duitsers zo mooi noemen – Gehgelände. Op de top. Retour via de Giglachseehütte.

Afien & Maarten op de top van de Almenhorn

Almenhorn
Dinsdag 5 augustus, mijn verjaardag! We rijden naar het Staller Sattel (2052m), aan het einde van het Defreggental, een pas op de grens tussen Oostenrijk en Italië. Je mag hier maar een kwartier per uur naar beneden rijden, vanwege de smalle wegen is tegengesteld verkeer onmogelijk. Hier gaan we naar de Almenhorn een top in de Riesenfernergruppe (2985m). Even zien we aan de horizon de Grossglockner, maar de rest van de dag lopen we in de wolken, letterlijk. Wel een beste berg, eerst naar Jagerscharte (2862m) en dan klauteren en manoeuvreren door een blokkenterrein naar de top. In de nevel.

De Kleine Laserzwand

Laserzwand
We zitten ondertussen aan de Tristachersee in de Lienzer Dolomieten. Renate en Jori hebben zich gemeld. Jori Baars en ik beklimmen de westkante van Kleine Laserzwand. Deze zogenaamde Bügeleisenkante is een simpele, maar heerlijke route om te beklimmen. Alleen de eerste twee touwlengtes zijn lastig, steil en glad. Ik werk me er kreunend doorheen en roep naar Jori toch maar zijn klimschoentjes aan te doen. Veel van de aloude Theniushaken zijn gesaneerd en de route is nu ook professioneel behaakt met het nieuwste materiaal.

Maarten klimt voor op de Bügeleisenkante

Galitzenklamm
Zondagmorgen. Prachtig weer. De zon schijnt. We gaan met z’n vieren – Afien, Renate, Jori en ik – naar de Galitzenklamm klettersteig. Een wonderschoon aangelegde via ferrata langs een waterval die naar beneden stort door de Galitzenklamm. Zoals bijna bij alle nieuw aangelegde klettersteigs moet er veel aan de kabel getrokken, gehangen en gesteund worden. Bovendien is door de vele regenval de route onderin heel erg nat en super glad. We beginnen lachend, maar Afien haar gezicht staat al gauw op onweer en ik wil niet meer. Jori klimt vrolijk door, met zijn lange benen stapt hij er makkelijk doorheen.

Afien, Renate & Jori bij de instap van de Galitzenklamm klettersteig

Jori Baars met lange benen door de Galitzenklamm klettersteig

Maarten bindt in voor de beklimming van de Bügeleisenkante

Informatie over de Galitzenklamm klettersteig.