The West Highland Way – Schotland

Reacties uitgeschakeld voor The West Highland Way – Schotland

Deze zomer gingen we naar Schotland. Eens iets anders dan de Alpen. Eerst liepen we de West Highland Way. Daarna struinen over het eiland Skye.

Afien bij het officiële startpunt van de West Highland Way

The West Highland Way is een van de bekendste lange afstandslooproutes in Europa. “The Way” zoals de Schotten zeggen, loopt van Milngavie, een noordelijke buitenwijk van Glasgow naar Fort William, een stadje genoemd naar onze stadhouder Willem III van Oranje Nassau die trouwde met Maria Stuart en koning van Engeland werd. Fort William ligt aan het Loch Linne en aan de voet van de Ben Nevis – de hoogste berg van de UK.

Eerste heuvels richting Drymen – laat de fiets maar staan…

Dag 1: van Milngavie naar Drymen (19 km, 5 uur)
Op de eerste dag verlaten we Milngavie waar het startpunt is van de West Highland Way. We lopen als het ware de lowlands van Schotland uit richting de highlands. Het eerste doel is het dorpje Drymen. Het is rustig lopen door glooiende landbouwvelden in het zicht van de eerste heuvels. De Glengoyne Whisky Distillery, waar we langs komen doen we later aan.

Loch Lomand vanaf Conic Hill

Dag 2: van Drymen naar Rowardennan (23 km, 6 uur)
The West Highland Way gaat nu richting het Loch Lomond and the Trossachs National Park. We komen daar na een klim over Conic Hill, de eerste serieuze berg in het parcours. We lunchen in het dorpje Balmaha met een mooi zicht over het Loch Lomond. Daarna volgen we het pad aan de oostkant van het Loch Lomond naar Rowardennan. Op de kaart lijkt dit een makkie, maar het valt eigenlijk een beetje tegen, heel veel korte klimmetjes en dito afdalinkjes. Rowardennan is alleen een hotel met een leuke pub.

Afien daalt af van de Ben Nevis

Dag 3: van Rowardennan naar Inverarnan (22 km, 7 uur)
We vervolgen vandaag de tocht langs de oostzijde van het Loch Lomond. Dit is het grootste meer in het United Kingdom, maar liefst 37 kilometer lang. De gids zegt: “the track rises and falls giving tremendous views of the surrounding water and hills“. Dat klopt redelijk, maar het is vandaag niet zulk mooi weer. Het laatste gedeelte vandaag gaat door de Glen Falloch naar Inverarnan.

Bij een ‘bothy’ op Skye

Dag 4: van Inverarnan naar Tyndrum (21 km, 5 uur)
We vervolgen de route door de Glen Falloch. We lopen langs ‘old military roads‘ voornamelijk stammend uit de 18e eeuw. Britse koningen legden ze aan om er troepen over naar de Highlands te sturen om de Schotten aan hun gezag te onderwerpen. Halverwege bij Crianlarich zijn we op de helft van de West Highland Way aangekomen. We lunchen in het café op het station. Het regent. We hebben prachtig zicht op de Ben More voordat we weer afdalen naar het gehucht Tyndrum.

Afien op de ATB bij de Beinn na Caullich – het is weer fantastisch weer

Dag 5: van Tyndrum naar Kings House (31 km, 7½ uur)
Dit wordt niet alleen de langste dag, maar ook de mooiste. Fantastisch lopen door de West Highlands met mooie uitzichten. Vanuit Brigde of Orchy klimmen we omhoog, passeren het Loch Tulla en steken dan eindeloos de Rannoch Moor naar de Glencoe over. Schitterende vergezichten, ongerepte ruige natuur. Het is een lange etappe, maar prima te doen. We overnachten in het eenzaam gelegen en historische Kingshouse Hotel.

Resten van een oude begraafplaats van een voormalig klooster nabij Tyndrum

Dag 6: van Kings House naar Kinlochleven (14 km, 4 uur)
Vanaf Kingshouse volgende we eerst ‘the old military road‘ naar de zogenaamde “Devil’s Staircase“. Een klim naar een bergpas, maar ik vind de term ’trap van de duivel’ wat overdreven; zo hoog, moeilijk en zwaar is deze nu ook weer niet. Op de pas steenmannen en wederom mooi uitzicht op woeste bergen van de Glencoe. We dalen af naar het kleine haven- en industriestadje Kinlochleven.

Afien op de top van de Ben Nevis

Dag 7: van Kinlochleven naar Fort William (22 km, 6½ uur)
De laatste etappe van de West Highland Way gaat weer over de ‘old military road‘ tussen de bergen door. Hierna dalen we af naar de Glen Nevis en zien we Ben Nevis voor het eerst. Aan het einde van de Glen Nevis, het laatste deel gaat over een saaie brede zandweg, aangelegd voor de houtindustrie, ligt Fort William. Hier eindigt de West Highland Way. Het was leuk, 7 dagen onderweg, 152 kilometer, ongeveer 41 uur lopen. Elke dag een andere B&B. Elke dag weer nieuwe lopers langs de route of bekenden van gisteren of eergisteren. Pint bier in de pub en een evaluatie van de dag met collega-lopers. Een klassieker, zeker, maar wel anders dan bijvoorbeeld een Tour de Mont Blanc. Als afsluiting beklommen we de Ben Nevis, met 1344 meter de hoogste berg op het Britse eiland. Het was klassiek weer op de top; de handschoenen en de wintermutsen moesten uit de rugzak…

Routekaart West Highland Way

Skye aan de Westkust van Noord-Schotland is een fascinerend eiland. Op dit eiland vind je de meest spectaculaire bergen van Schotland, ruig en haast alpinistisch. De Red en Black Cuillin zijn weliswaar niet heel hoog, ze rijzen wel bijna 1000 meter indrukwekkend omhoog vanuit de zee. In de week dat wij er waren was het weer echt Schots: storm en regen. Wij hebben twee tochten gestart. Een traverse van de Beinn na Caullich bij Broadford. Een berg met de grootste steenman (cairn in het Engels) ooit gezien op de top (er zou een Noorse prinses begraven liggen). Een traverse over de Beinn Deargs vanuit Sligachan in de Red Cuillin. Maar het weer bij beide tochten was zo beroerd dat we de traverses afbraken. We werden bijna van de graat afgeblazen.

Cliff walk vanuit Elgol

Werkelijk fantastisch was de cliff walk van Elgol naar Camasunary. Je traverseert over de kliffen langs de zuidkust van Skye, met prachtig vergezichten op de Red en Black Cuillin en op het eiland Rum.