Mount Kenya over de Chogoria route

Reacties uitgeschakeld voor Mount Kenya over de Chogoria route

Vanuit het oosten, over de mooiste route, de Chogoria trail, naar Point Lenana op de Mount Kenya.

Mount Kenya Lenana

Maarten, Henk en Hugo op de top van Lenana

Met mijn broer Henk Faas en Hugo Later ben ik op de Mount Kenya geweest. Op donderdag 1 juli 2010 staan we om 6 uur in de ochtend op de top de Point Lenana (4995 meter), de op twee na hoogste top van de Mount Kenya.

Henk op de ATB in Hells Gate

Voordat we naar de Mount Kenya gaan, kamperen we eerst bij Lake Naivasha. Hier gaan we naar Hells Gate, een national park waar we op de mountainbike doorheen rijden, tussen de zebra’s, giraffes, antilopen en warthogs door. We struinen door de enorme gorge aan het einde van het park.

Henk en Hugo op de top van de Longonot met de kraterrand op de achtergrond

Zaterdag beklimmen we de Mount Longonot (2776 meter). Dit is een opmerkelijke berg in de Rift Valley. Het is een vulkaan waarvan de krater – van anderhalve kilometer doorsnee – nog helemaal in tact is. We klimmen omhoog en lopen de hele kraterrand rond.

Mintos hut en ons kamp

De Mount Kenya benaderen we via de oostelijke route – de Chogoria route. De parkgate is 28 kilometer verwijderd van het plaatsje Chogoria. We rijden met een landscruiser tot halverwege; verder rijden was toen onmogelijk vanwege de modder op de weg. We lopen nog ruim anderhalf uur en hebben ons eerste kamp in het regenwoud.

Meer bij Mintos hut

Op maandag lopen we naar de parkgate. Inmiddels zitten we op bijna 3000 meter. Dinsdag trekken we naar Lake Ellis, een prachtig meer waaraan we ons kamp opslaan. ’s Avonds met z’n allen aan het kampvuur en onze dragers zingen en dansen zelfs.

Henk en Hugo de op kloof langs de Chogoria route vlak voor de Mt. Kenya

Woensdag lopen we naar Mintos hut. Een kamp op 4200 meter. We lopen twee uur in de regen en de sneeuw, maar ’s middags is het weer mooi weer. Wat een prachtige omgeving is het hier. Enorme lobelia’s, meertjes, een schitterende gorge en tussen de wolken door zicht op de Mount Kenya.

Afdaling Point Lenana (Henk)

Donderdag om 3 uur ’s ochtends op. Onder een werkelijk fascinerende sterrenhemel op weg naar Point Lenana. Flink de pas er in, zonder al te zeer buiten adem te raken. Er ligt sneeuw die de route hier en daar glad maakt. De hoogte laat zich voelen. Het is afzien. Om 6 uur op de top! Het is niet helder, maar we zien de zonsopkomst.

Parkgate Sirimon met gids en dragers

De afdaling is lang, eerst anderhalf uur naar Shipton’s camp, waar we ontbijten. We dalen af via de Sirimon route. Vanaf Shipton nog 5 uur lopen, door de ook prachtige Mackinders valley, naar Old Moses camp. Hier nog een nacht kamperen en dan de volgende ochtend naar de Sirimon gate. Hier pikt Dixon, onze onvolprezen chauffeur tijdens deze trip ons weer op. Nou ja, onvolprezen, hij vergat onze bagage met schone kleren en toiletartikelen mee te nemen vanuit Nairobi……

In 2006 deed ik ook een trekking rond de Mount Kenya, maar vanaf de Noordkant langs de Sirimon route en beklom ik Point Lenana met Afien vanaf de Austrian hut.