Trektocht door het nationaal park Galicica – Macedonië

Reacties uitgeschakeld voor Trektocht door het nationaal park Galicica – Macedonië

We maken een trektocht in Macedonië boven het meer van Ohrid. Door het nationaal park Galicica, naar het heilige klooster van Sveti Naum.

Uitzicht op het meer en Orhid vanuit Velestrovo

Vanaf de luchthaven bij Skopje arriveren we in het dynamische stadje Ohrid. Het is 1 mei, nationale feestdag. Iedereen is vrij. In het historische centrum langs het meer flaneren veel mensen over de boulevard. De terrassen zitten vol. Turkse koffie heeft voorkeur. In restaurant Dalga speelt en zingt met veel passie een zigeunerorkest. Ja, we zijn in het Macedonië van Den Doolaard.

Sveti Jovan Kaneo

We starten in Velestovo bij de waterbron. De eerste uren lopen we ongeveer 600 meter omhoog langs lange zandwegen. Voortdurend spectaculair uitzicht over Ohrid, het meer en de Albanese bergen aan de overzijde van het meer. Dan dalen we aan de andere kant van de bergen weer af en zijn we opeens in een totaal andere wereld, ruig karstlandschap. Hier en daar ligt nog sneeuw. Doodstil, geen mens te bekennen.

Doodstil, geen mens te bekennen

Op de derde dag van onze tocht lopen we vanuit Elshani omhoog langs de bergrug, met zicht op het meer langs kleine wijngaarden. Naar het weidegebied van Trpecko Pole. Het is warm, maar een belangrijk gedeelte lopen we in de schaduw van de bossen. We gaan naar Korita op 1520 meter. Eerst een mooie picknick plaats met een heldere waterbron. Dan nog iets hoger een prachtig uitzichtpunt met panoramisch uitzicht over het hele meer.

Weidegebied van Trpecko Pole

Volgende dag. Vanuit Elshani dalen we via onverharde wegen en smalle paadjes af naar het kleurrijke vissersdorp Pestani. Onze routebeschrijving klopt op een bepaald moment voor geen meter. Met de GPS dan maar langs andere paden. Koffie op het terras aan het meer. Dan omhoog klimmen en opnieuw naar de prachtige vlakte van Trpecko Pole. Deze steken we nu over. Middenin ligt het kapelletje Sveti Spas bij Pole Doline. Een adder van anderhalve meter komt de kapel uit schuiven. Oef, even opletten. Afien put water uit de waterput en geeft de schapen drinken. Wat een bloemen trouwens hier, zoals veel grote orchideeën.

Afien bij Korita

We ontbijten om 8:00 uur aan het meer in het kleine vissersdorpje Trpejca. Wat een rust, wat een schoonheid. Vandaag gaan we naar het heilige en historische klooster Sveti Naum op de grens met Albanië. Een kleine pelgrimstocht. Overigens loopt de tocht langs de, nog helemaal verlaten, camping van Ljubanista. Wat een zooi! De kleine basiliek is intiem, heel oude fresco’s, gelovigen kussen de iconen met achterlating van 10 denar (16 cent). Pauwen baltsen. Het klooster is een hotel en de kerk een toeristische trekpleister. We worden opgehaald door de neef van de eigenaar van het hotel waar we slapen met zijn motorbootje. Het regent een paar druppels.

Sveti Naum

Leskoec ligt noordoostelijk van Ohrid. We lopen over de groene flanken van de bergen boven het meer. Kleine intieme kerkjes. Een vriendelijke herder die zijn schapen hoedt. Dan komen we in een nauwe kloof. Hoog op de rotsen staat het kerkje Sveti Bogordica. Afdalen naar het oude klooster Sveti Petka. De Macedoniërs slaan drie kruisen voor ze de kerk ingaan. Afien steekt een kaars aan. We dalen af naar Velgosti. Bellen Igor onze taxichauffeur. Na tien minuten pikt hij ons op en rijdt ons naar Ohrid.

Met de boot terug naar Trpejca

Informatie
De republiek Macedonië (Macedonisch Slavisch: Република Македонија) ligt in het midden van de Balkan in Zuidoost-Europa. Het is een van de staten na het uiteen vallen van Joegoslavië en verklaarde zich onafhankelijk in 1991.
Alexander de Grote en moeder Teresa werden in de hoofdstad Skopje geboren, onmiskenbaar te zien in het centrum van de stad.
Het is een fascinerend land met een rijke natuur & cultuur en een gastvrije bevolking. In afgelegen kloosters hebben monniken rond 900 het Cyrillische schrift ontwikkeld dat nog steeds veel Slavische volken gebruiken. Beroemd zijn de fresco’s in de kerkjes aan het meer van Ohrid zoals in de Sveti Jovan Kaneo en Sveti Sofia.
A. den Doolaard schreef in 1939 ‘De bruiloft der zeven zigeuners’ wat zich in Ohrid afspeelt.
Reisgidsje: Peter John Bosse & Rienk Kamer (2013). Ohrid en omgeving. Uitgave: Kamermedia.

Maarten bij het rotskerkje Sveti Bogordica

Bekijk twee korte video-impressies van deze prachtige tochten